Történelmi együttélés: cigány-magyar sorsközösség |
Változások: rendszerváltás - cigánypolitika |
Írta: Miklóssy Endre | |||||||
Volt-e rendszerváltozás? Gyakran tették fel már ezt a kérdést nekem, és a lényege azt hiszem a csalódottság a történtekben, vagyis hogy nem ezt vártuk. A csalódást enyhíteni cseppet sem kívánom. Az is igaz, hogy ugyanazok csinálták, akik a régit is működtették. Mindazonáltal egyértelmű, hogy igenis volt változás. Sokat foglalkoztam ezzel, kedvenc témám, akár szemináriumot is tarthatnék belőle, de most megelégszem egy egyszerű szemléltető példával. A régi rendszer úgy működött, hogy összeszedtek egy csomó munkást, adtak nekik ásót-lapátot és megbízták őket azzal, hogy ássanak egy nagy gödröt. Dolgoztak is szorgalmasan, a bérüket is megkapták. Aztán, amikor a gödör készen lett, megbízták őket azzal, hogy temessék be. Ezt is szorgalmasan elvégezték, ezért is megkapták a fizetést. Aztán jött a változás. Mindenkit kirúgtak, vettek nyugaton egy nagy baggert, abba beleült egy munkás és egy-kettőre kiásta vele a gödröt. A többit meg azzal biztatják, hogy bírják ki egy darabig, majd 50 év múlva jobb lesz nekik, akkor majd ők is kapnak egy-egy baggert és áshatnak vele napestig. No, ez a biztatás ugyan nagyon hasonlít ahhoz, amivel a kommunizmusban traktáltak minket, de azért azt hiszem, különbség is észre vehető. Mi viszont még nagyobb sikerrel elfelejtettük. Ehelyett módszerként átvettük a Washingtoni Konszenzus három alapelvét : privatizáció, liberalizáció, dereguláció. Három szép latin szó ez, de mivel manapság már nem tanulunk latint, hadd írjam ide a magyar jelentésüket: szabadrablás, piacvesztés, joghalál. Megsúghatom : semmit. Ingyen lettek oda, ha nem számítom a „közvetítői jutalékot” egy ciprusi offshore-cég számláján. Aztán: volt egy zseniális belügyminiszterünk, aki kitalálta a „megélhetési bűnözés” fogalmát. Ami magyarul azt jelenti : munkát nem adunk neked, nem a mi dolgunk, segélyt se nagyon, nincs miből, de ha élni akarsz, akkor lopjál magadnak! (No nem éntőlem, mert az én vagyonomat fegyveres őrök vigyázzák.) Ennek a kivont profitja, meg a növekedő hitelek törlesztése négyévenként elvisz annyit, mint az ország teljes éves gazdasági teljesítménye, annál is inkább, hiszen adót sem igen fizetnek a jövedelmük után. A boldogság ugyanis, amire az aranykor-legenda utal, alig függ össze a gazdagsággal. Sőt még azt is megkockáztatnám, hogy a szegények között gyakoribb, mint a gazdagok között. Ugyanis egyetlen valódi kritériuma van csupán : egy olyan közösség, amelyben a szeretet uralkodik. És ez fennállhat egy kóborló, napról napra élő közösségben is. Nos, ma már a hajléktalanok jó negyedrésze cigány. Kísértetiesen magas a férfihalandóság a középkorú cigány férfiak között. Ugyanis a férfi legfőbb kötelességének számít az, hogy eltartsa a családját, és ha erre nem képes, a fokozódó stresszérzés hamar végez vele. Ugyanez a fő oka a részegeskedésnek és agresszivitásnak is. A társadalom elemi egységei széthullanak, már a családok is, és megszületnek immár nem szeretetből és ennek híjján nőnek is fel a jövőtlen, a világból eleve kihullott fiatalok. Egyetlen közösségi helynek pedig a kocsma maradt meg, ahol az elkeseredett emberek isszák le és vadítják meg egymást. Jól szemlélteti ezt a magyarországi cigányok hagyományos életvitele, amely a kisparaszti földműveléshez kapcsolódó munkákból állt : kézműipari termékek, kovácsolás, vályogvetés, kupeckedés, napszámos munkák. A letelepítésükre, földhöz juttatásukra sohasem került sor, bár volt rá néhány próbálkozás. Lehet, hogy ezek elhibázott módon történtek, de én úgy hiszem, hogy nagyrészt maguk a cigányok is aránylag elégedettek voltak a saját életvitelükkel. (A föld nagy kötöttség, egy szabad életérzésű ember nehezen tudja elviselni.) Ám a helyzetük a huszadik században apránként teljesen megváltozott. Ma, jó száz évvel később pedig ugyanezen a területen több mint két millió, tehát a számuk megtízszereződött, és hasonló lehet a helyzet a térség többi országában is. Ez pedig azt jelenti, hogy pária-társadalomként ennyi ember már nem élhet meg, tetszik-nem tetszik át kell alakulnia az életformának. Ma már jól látható ugyan, hogy ez zsákutca volt (csakúgy mint maga a szocializmusnak mondott rendszer), mert egyúttal rögzítette az alacsony kvalifikációs szintet is, de mégis, legalább munkát, megélhetést, elemi összetartozást adott. A rendszerváltozáskor ez omlott össze – „elbocsátották a gödörásókat és a gödör-betemetőket” – és az alacsony, kiszolgáltatott szint életképtelen társadalmi zárvánnyá alakult át, mint azt a cigányfalvak szemléltetik. Minden végzetes gazdasági melléfogáson túl azt hiszem, ez a rendszerváltozásunk legnagyobb fogyatékossága. Az alapja pedig az, hogy az uralkodó neolibearlizmus csupán az egymástól elszigetelt egyéneket fogadja el, akik legfeljebb szövetkeznek egy feladatra, hogyha jónak látják. Így persze megoldani se lehet a problémát. Azonban eközben a földek művelése is aláhanyatlott. No de miért ne lehetne egy ilyen cigányfalut életképessé tenni úgy, ahogyan egy sváb falu is életképes ? Az ötlet tehát az volt, hogy telepedjenek oda fiatal cigány agrárvállalkozók, akik tartósbérlet formájában művelnék a földet, alkalmi munkát is adnának és segítenék az „egész társadalom” kiépülését ? A lehetőség annyiban megvolt rá, hogy a tsz-időkből elég sok agrár szakiskolát végzett és most munka nélkül lévő cigány maradt, akik pályázhatnának erre az agrártelepítési programra. (Vázlatos ismertetése megjelent a „Falu” folyóirat 2001. őszi számában.) Bibó István szerint valóságos autonómia nem létezhet elfogadott szellemi elit nélkül, az elfogadottsághoz viszont megszerzett tekintély kell, a mögötte álló teljesítménnyel és hitelességgel. (Azt hiszem, ezen a ponton eléggé hasonlít egymáshoz a patriarkális magyar és cigány mentalitás, eltérően például a némettől, és talán a szlávtól is. Egész társadalmunknak a legfőbb nyavalyája ma éppen az, hogy vészesen megfogyatkoztak az ekképpen hitelesnek tekinthető emberek.) Ez az elit egyszerre tanácsadó és minta, ami felé törekedni lehet. Sajnos, ehelyett ma a mintaadó a jobb-nem-tudni-miből megtollasodott újgazdag réteg. (Ebbe hadd ne menjek bele. Annyi tény, hogy efféle „minta” torzítja el ma egész Magyarország lelkiállapotát, ez alakítja ki a szinte társadalmi léptékű értékvesztést, moral insanityt és anómiát.) Franz Jozef fotoriporter illusztrációi a konferencián készültek.)
Etűdök és Románcok Cigány Integrációra és a Roma Évtized Programra Ruva Farkas Pál előadása
Dédapám édesapja, Cerena Gurano, Kossuth Lajos egyik bandériumát vezette, 1848-ban. Barátságuk jóval előbbre datálható, mert mindenhová el is kísérte, még a harcok előtt, és közben is, meg utána is, amíg a világosi fegyverletétel után ükapámat és társait sáncfogságra nem ítélték. A korabeli regék alapján több mint 16 000 cigány honvéd halt meg a szabadságért. Végülis szabadulásuk után, a cigányok megkeresték az övéiket, és élték tovább nomád vándorcigány életüket. Majd jött a Deák-féle kiegyezés (1867), a jobbágyfelszabadítással, a tized eltörlésével sok magyar főnemes, és középnemes vagyona megcsappant, sokan elszegényedtek, főleg azok, akik részt vettek a Magyar Szabadságharcban. Kossuth Lajos pedig elhagyta a magyar földet, előbb Itáliába, majd Amerikába száműzte a sorstalanság. A kiegyezés új törvényei arra voltak jók, hogy lélegzethez jusson az ország, és végre véget vessenek a mérhetetlen megtorlásnak. A politika, a kiegyezés megosztotta a magyar népet, a közéletet, de az egyszerű embereket is. Ehhez képest a jobbágyfelszabadítás semminek bizonyult. Nagyapám még fiatal ember volt, amikor 1922-ben a világ eseményei, a nagyhatalmak, Franciaország, Anglia, Németország darabokra szaggatták a szép Nagy Magyarországot! Aminek azelőtt három tenger mosta a partjait. Egy aláírt dokumentum szertefoszlatta Erdélyt, a Felvidéket, a Vajdaságot, rokonainkkal együtt a túloldalra ítéltette a paktum. A három tengert a Duna, a Tisza, a Dráva, és a Száva feledtette a maroknyi hazában maradtakkal. A Nagy Magyarországból egy zsebkendőnyit hagytak meg nekünk, hogy néha kitörölhessük vele szemeinkből a könnyeket. József főhercegnek magához hívatta a cigányok egyik vezérét, aki tudott írni, olvasni köztük, és azt mondta neki: Itt van a birtokom egy része. (Alcsútdoboz és Bánkút) Csináltatok nektek a földművesekéhez hasonló hajlékokat, és az én földműveseim megtanítják nektek a földművelést. Tanuljátok meg, adok hozzá állatokat, marhákat, teheneket, juhokat, aprójószágokat, és teljes gazdasági felszerelést. Gazdálkodjatok! Adjátok fel az örökös vándorlást, iskolákat is építtetek a gyermekeiteknek, tanuljanak, megérdemlik, mert a jövőt a tudás fogja biztosítani számukra! Ezért csak egyet kérek cserébe! Tanítsátok meg nekem a ti nyelveteket. És a főherceg tartotta az ígéretét. Lejegyeztette a cigányok nyelvét, szokásait, és hagyományait. Barátsága jeléül megszámlálhatatlan sok újszülöttnek ő lett a keresztapja. Ráadásul, a főherceg Mariska nevű lánya is megtanulta a cigány nyelvet. S ha az úri társaságukban nem akarták, hogy értsék a szavukat, akkor cigányra váltották a társalgást. József főherceg, és Mariska lányának a levelezését őrzik a levéltárak. De a sors, az élet átírta József főherceg reményeit, a cigány letelepítési programját-tervét egyaránt. Egyik kora tavaszi reggelre (jellemző az évszak a cigány sorsfordulókra) eltűntek a főherceg pártfogoltjai. Csak egy öreg vén cigányember várta meg a főherceget, aki odamutatott a kunyhójától egy hajításnyira, barázdában kapargató, krákogó varjúra. S az öreg cigány botjával rámutatott, majd azon nyomban megkérdezte József főherceget: „De Phrala! – Na, testvérem! Megtudod-e mondani milyen madár az ott?” – bökött a varjú felé az öreg cigány, subáját megigazítva, csenevész, jobb korokat is látott vállain. – „Hát komám, az bizony varjú! Szép fekete varjú.” – „De Phrala, phenavla tuke kade sar si – na testvérem megmondom neked úgy ahogy van! Akkor lesz a cigányból földműves, amikor abból a varjúból, egy hófehér galamb, és károgás helyett turbékolni fog!” Az idő múlt, a főherceg még segített a cigányokon. Törvénybe iktatta, hogy legyen az cigány vagy akármilyen nemzetség fia, aki rászorul, és kért, az kapott az esetek zömében szegénységi bizonyítványt, amivel joga volt koldulni vásárokon, forgalmasabb átkelőknél, piacokon, vagy hidaknál. De a városokból, jobb helyekről, és a korzókról egyaránt kitiltották őket. De a XVIII. Századtól, ha a földesúr, földbirtokos, nemes megengedte, meghúzódtattak az erdeikben, az elhagyott majorjaikban, de csak addig, amíg a perzekutorok megtűrték őket. Az 1918-as magyarországi 133 napig tartó Tanácsköztársaság után, amit a vörös Kun Béla vezetett, kemény világ várt a cigányokra. A perzekutorokat lecserélték rendőrökre, akik írott törvény helyett puskatusukkal, és önkényükkel átírták a cigányokra, és nem cigányokra egyaránt érvényben lévő törvényeket. Egyik vármegyéből, a másikba űzték őket, és a törvény, és a hatalom némán tűrte a magatartásukat. Nem vonták felelősségre a csendőröket, ha intézkedés közben meghaltak az intézkedés alatt álló személyek. A kemenci per még a XVIII. Században, 1782-ben koholt, hamis vádra épült. Eltűnt egy csipkeverő Komárom megyében, egy őszi vásár alkalmával. Pontosabban nem jelent meg az esedékes városban, ahová várták a társai, sátor szomszédai. Felröppent a hír, hát biztos a cigányok ölték meg, akik a kemenci erdőben portyáznak. Futótűzként terjedt a hír, azon nyomban kimentek a törvény képviselői a vajdához az erdőbe, akinek a sátra előtt kisebbfajta malomkő véres volt. Véres volt, mert azon vagdalták, bontották az erdőben elejtett vadakat. De hát meg sem próbálták elhinni, hogy az nem a csipkeverő, eltűnt ember vére. Perbe fogták valamennyijüket. Már több száz asszonyt, gyereket, öreget, fiatalt, úgy ahogy sorban jöttek ki az erdőből, koncoltak, akasztottak fel, amikor a csipkeverő, Isten tudja hogy, de egy év múlva előkerült a szomszédos országból, mindenki csodálatára. Ezután a császár maga állíttatta le az akasztásokat, de a cigányoktól senki sem kért bocsánatot, és nem kárpótolta őket sem a törvény, sem a császár. Attól az időtől a cigányok emberevők is lettek, nem csak tolvajok! A Pest megyei Dános településen történt 1907-ben, hogy a csárdatulajdonos lányát, feleségét, és öt magát is meggyilkolták egy éjjel. Természetes volt abban az időben, hogy csak a cigányok ölhették meg őket. A brutalitást még jobban fokozta, hogy mielőtt megölték a lányt, meg is erőszakolták. Szállt a hír, mint a madár. Hát igen, ezt is csak a vásárba menő, vagy jövő cigányok tehették! A 17 éves cigányfiút, Balog Tutát kumpániájával együtt elítélték, és felakasztották. Csak jóval később bizonyosodott be, hogy nem is cigányok gyilkoltak, fosztogattak, és gyújtották fel a csárdát. Édesapám az 56-os forradalom utáni években vívott csatát az ávósokkal, Békéscsabán, a lépcsőskocsma előtti téren próbálta megnevelni a kissé pityókás, hatalommániás kékruhásokat. Apám is kék egyenruhát viselt, s ráadásul két darab, a szolgálati évek után járó aranystráf virított a vállapján. Szó szót követett a pultnál, mert apámat előbb szolgálta ki a pultos. „Lebüdöscigányozta” az A másnapi újság szalagcíme ekképpen szólt: „A dánosi emberevő cigányok megtámadták a karhatalmat”, és ekkor már 1959-ben jártunk, és csak annak köszönhették, hogy megmenekültek a statáriális kivégzéstől, hogy a vasútnál dolgoztak, és nélkülük nem igazán tudták volna teljesíteni a harmadik ötéves tervet a vasútépítést illetően, mert a cigányfúrókat csak ők tudták kovácsolni, ami elengedhetetlen volt abban az időben a sínek lerögzítéséhez. Sorolhatnám a cigányok ellen elkövetett halálos támadásokat, és bűncselekményeket, hiszen a közelmúltban történt, a napjainkban is csak bírói szakaszban folyó pert, ami most is folyik, a Tatárszentgyörgyi támadások miatt. Lapozzunk a cigányok históriáját illetően, és máris napjainkba érkezünk. 1989 után az Antal-kormány még föl sem ocsúdott a „Jaj, Istenem győztünk” álomból, máris leváltották őket. Az 1945 utáni szocializmusból megörökölt gondokat leltárba venni sem volt idejük a polgári kormányoknak, nem hogy rovancsolni-leselejtezni. Máris visszajöttek a régi rend „lovagjai”. Aztán hol a szociál-liberális, hol a polgári kormány próbálta az 1945 utáni szocializmusból megörökölt baloldali eszmék szellemét száműzni, de azt mindenki maga döntse el, hogy melyik csapat hitte el, amit meghirdetett, mert volt olyan csapat, aki csak mezt cserélt, de az eszmeiség maradt a régi. Jelzem 22 év múlt el a rendszerváltás óta, és még mindig csak a leltárnál tartunk, mert közben a ballábas fiúk és lányok be-befutottak a pályára, és sok öngólt lőttek. Közben az Uniós bírák azt hitték, hogy a magyar pályán amerikai rögbi-focimeccs zajlik, és nem is gondolták, hogy itt magyar focit kéne játszani. És ezt Isten igazából Puskás Öcsiék, és Alberték módjára kellene! Csak most eszmélnek a bírák, s próbálják megtanulni a magyar foci sajátosságait, mivel fél évig az alcsúti fiú, és csapata tanította nekik az Unióba „Tutti” módjára a focit. A Roma Évtized Program, a roma integráció jegyében zajlik, immár 2002 óta. S amióta a Roma Integrációs Tanácsban a Civil Ernyő, cigány civil szervezetek javaslatait, és elképzeléseit a szocialista-liberális kormány számára előkészítettük, és beterjesztettük, ennek ellenére soha egy lépést nem haladtunk előre a nyolc év alatt. Pedig történelmi eseménynek könyvelhető el az a tény, hogy addig az ideig soha olyan egységes összefogás, és állásfoglalás nem született a cigányság körében, addig az ideig! A Cigány Civil Szervezetek megállapodtak az Országos Cigány Önkormányzattal, és az alábbi állásfoglalásukat terjesztették a regnáló szocliberális kormány elé:
I. megállapodás az OCÖ-vel 1. a civil ernyő elfogadja és támogatja az OCÖ RIÉP végrehajtási rendszerére tett javaslatát. 2. Az OCÖ támogatja a civil ernyő stratégiai javaslatát, célokat és programokat. 3. Az OCÖ és a civil ernyő egyetért abban, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű megnevezés használata a cigányságra nézve stigmatizáló hatású. 4. Az OCÖ és a civil ernyő megállapodtak abban, hogy nem támogatják a pécsi európai roma kulturális központ támogatását, tekintettel arra, hogy nem látja biztosítottnak ennek a működtetését. Helyette a budapesti Cigány Művészeti Kulturális Központ és Színház létrehozását tartja megvalósíthatónak és támogathatónak. 5. A Kormány tűzze ki célul, hogy a RIÉP és az UMFT programokon keresztül hazai cigányság foglalkoztatási statisztikája érje el a magyarországi foglalkoztatási statisztikai átlagot. 6. A Kormány tűzze ki célul a RIÉP és az UMFT programokon keresztül a hazai cigánytelepek felszámolását 2015-ig. 7. A cigány tanulók ösztöndíjazása, tehetség gondozása, cigány fiatalok és felnőttek egész életen át történő tanulásának támogatása felülről nyitott költségvetéssel történjen. 8. A fenti célok elérésére létre kell hozni egy Roma Integrációs Alapot.
II. A RIÉP irányítására vonatkozó javaslatok A civil ernyő elfogadja és támogatja az OCÖ RIÉP Roma Irányító Hatóságra (korábban RIÉP Irányító Bizottságra) tett javaslatát. A RIÉP Roma Irányító Hatóság az alábbi tagokból (17 főből) álljon: Gazdasági Minisztérium 1 fő Oktatási Minisztérium 1 fő Vidékfejlesztési Minisztérium 1 fő Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium 1 fő OCŐ 1 fő A civil ernyő által delegált 4 fő RIT roma szervezetek 7 fő Elnöke SZMM képviseletében Rauh Edit, szakállamtitkár
III. A civil ernyő javaslatai alapján az OCÖ és a civil ernyő által elfogadott, megvalósításra javasolt közös stratégiai pontok: 1. A cigánytelepek felszámolása 2. Kissebségi törvény módosítása, törvénymódosító előterjesztés elkészítése 2008. július 30-ig 3. A parlamenti képviselet választójogi szabályozása, a kormányelőterjesztés elkészítése 2008. június 30-ig. 4. A kisebbségi önkormányzatok működésének finanszírozását – a kisebbségi törvény módosítását követően – normatív központi keretből szükséges biztosítani. 5. A cigány civil szervezetek alanyi jogú, garantált központi költségvetési támogatása szükséges. 6. Kormányzati feladattá kell tenni a RIÉP-UMFT programokhoz kötődően a teljes roma közélet tájékoztatását. Ennek lehetséges módjai: létre kell hozni egy roma kormányzati információs központot, amelynek feladata a fejlesztési programokkal kapcsolatos valamennyi információ közvetítése a cigány közélet felé, illetve a cigány szervezetektől és a kisebbségi önkormányzatoktól visszajelzés biztosítása. Elektronikus tájékoztatási rendszer kiépítése: heti nyomtatott sajtó termék; napi minimum félórás, a fejlesztési tevékenységekkel kapcsolatos televíziós műsor sugárzása országos lefedettségű adókban (MTV 1-2); a közszolgálati rádiókban napi félórás adásidő biztosítása.
Összegezzük, hogy mi is történt eddig, s főleg a közelmúltban, a rendszerváltás óta. Eddig a pártoknak nem sikerült egymáshoz szelídíteni az embereket, gondolom azért, mert nem volt nekik más, csak a hangzatos szlogenjeik, de ami a legfontosabb, isteni hitük nem. Meggyőződésem, hogy csak az képes az emberek közötti különbségeket egyesíteni, akinek van isteni hite. Bebizonyosodott az évszázadok alatt, hogy sem a kapitalizmus, sem a kommunizmus, sem a liberalizmusnak nem sikerült az embereket kicsi bolygónkon egyesíteni. Hát akkor jöjjön a jézusi hit, és vessen véget az ármánykodásnak, és a gyűlölet minden formájának. És vezessék ki az eltévedt lelkeket a sötét középkorból, hogy végre elkezdődhessen a felvilágosodás, a lélek felszabadítása, a hit erejében. S ha Isten is úgy akarja, akkor biztosan sikerül még evilági életünkben a valóságos kiegyezés! Ha ez az egyházak összefogását igényli, akkor legyen úgy. Jöjjenek végre a történelmi egyházak, és pótolják be a mulasztásaikat, de csakis Isten nevében. De ehhez is az kell, hogy végre egy makoveczi korszak érvényesüljön, aki mert egy nagyot álmodni és igaz magyar módjára kiállni, amikor egy kolontári cigány család házának felépítését egy bank képviselője különböző kifogásokkal hátráltatta. Makovecz egyszerűen kizavarta a szobából, azzal a megjegyzéssel: „Te nem vagy magyar ember, veled többet nem tárgyalok!” Csak reménykedem, hogy a Bibó kollégisták mernek még nagyobbat álmodni, és nem csak Kolontáron, és Devecserben épülnek Makovecz Imre által elkezdett házak, falvak, iskolák, bölcsődék, de az organikus építész nyomán és példáján, végre felélednek újból Mária országának vezetői, és követendő modellt állítanak úgy az Unió országainak, mint az egész nagyvilágnak, emberségből, tisztességből, és becsületből egyaránt! Amikor végre Magyarországon hazára lelhetünk mi is, magyarországi cigányok és együtt dolgozunk, tanulunk és küzdünk, a magyarországi egyházakkal, Magyarország felvirágoztatásáért. Remélem mindenki emlékszik még 1989-es marosvásárhelyi eseményekre, amikor részeg bányászok ütlegelték a magyarokat, és a bátor, életüket kockáztató cigányok a magyarok segítségére sietve a következőket kiabálták: Ne féljetek magyarok, megjöttek a cigányok! Most 2011-ben szívderítő lenne, ha a parlamentben a 2/3-os kormánytöbbség a cigányokat végre helyzetbe hozó törvényalkotás napján, a miniszterelnök úr úgy kezdené a pulpituson a bejelentéseket: Ne féljetek cigányok, megjöttek a magyarok! És jöjjenek már végre a magyarországi cigányokat helyzetbe hozó törvények, amiért érdemes Magyarországon cigánynak lenni.
2011. október 8.
Ruva Farkas Pál író, költő, társadalomkutató szociológus, újságíró
|
Fordított pedagógia" |
Írta: Dr. Várnagy Elemér | ||||||||||||||
A CTMT XXI. konferenciáján hozzászólásomat egy idézettel kezdem: „ A cigányok köztünk való léte egy másik humanizmusról szóló tanúságtétel. Legyünk olyan alázatosak, mint ők, és legyünk tudatában annak, hogy részünkről kötelező segítségnyújtás mellett sokat kell tanulnunk is tőlük.” (André Barthélemy (Yoska) Ismeretségem Yoskával, André Barthelemy rashajjal 1977-ben kezdődött Párizsban, amikor meghívott lakására agapéra egy éppen akkor rendezett nemzetközi ciganológiai – akkor még így nevezték – konferencia után, majd vele kettesben estefelé elkísértem néhány cigány család meglátogatására a főváros peremén. Személyiségének aurája, kegyelmi hátteremár akkor döbbenetesen hatott rám, majd amikor Pécsett családunknál megszállva, 1982 őszén megajándékozott a „Routes de Gitanis” c. (tíz év múlva nálunk is „Cigányország útjain” fordításban megjelent) csodálatos könyvével, varázsa egyre erősödött bennem a következő évtizedben. Az egyre változó körülmények között igyekeztem André Barthelemy példa-modelljét, tanácsait követni, megfelelni annak, amit Yoska látott bennem könyve dedikálásakor: „Au cher Elemer, ami des rom, te avel bachtalo” /Kedves Elemérnek, a cigányok barátjának, jó szerencsét”). Mai életkoromhoz viszonyítva, akkor még ennek kétharmada körül jártam. Yoska 1991-ben haza talált, lélekben azonban ma is itt van közöttünk. Sok okos figyelmeztetése közül most csupán egyet ragadok meg, mely meghatározóvá vált saját életutam sodrásában: „Il est vrai que le maitre, dit-on, ne doit plus enseigner mais se faire eleve. Il est mal vu de se prétendre éducateur” / Igaz, hogy a mesternek nem tanítania kell, hanem tanítvánnyá ennie. Rossz szemmel nézik, ha valaki tanítónak állítja be magát”). Halála előtt majd tíz évvel írta e sorokat Yoska (i.m.175.p.). Tán sok évtizedes tapasztalatai alapján paradox módon valamit a fejéről a talpára állított, un. „fordított pedagógia” körvonalai állnak előttünk? Nyugodtan mondhatjuk, igen! Yoska földön járó, transzcendentális életmű-pedagógiájának egyik sarkalatos tételéről van szó, mely most is időt állóan követésre ajánlható, sikerorientált hatékonyságú évezredünk küszöbén, testvérünk halála huszadik évfordulóján. Néhány idézet André Barthélemy (Yoska) gondolataiból: „A cigányok világa mozgalmas, az evangelizációnak követnie kell ezt a mozgalmasságot, mert ellenkező esetben az sohasem lesz rájuk alkalmazható.”
|
„Művészeti neveléssel a roma integrációért!” |
Írta: K. Udvari Katalin |
CTMT XXI. nemzetközi tudományos konferencia, 2011. október 7. / Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Mindenek előtt köszönetet szeretnék mondani a Cigány Tudományos és Művészeti Társaság elnökének, Rostás-Farkas György úrnak, a konferenciára való megtisztelő meghívásért. Ezzel lehetőséget adott a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület szakmai tevékenységének bemutatására, immár második alkalommal. Egyesületünk közel 10 éves közös munkájának eredménye a Psalmus Humanus névvel kidolgozott komplex művészetpedagógiai programunk, amelynek hangsúlyos része a „Művészeti neveléssel a roma integrációért!” elnevezésű oktatási koncepciónk. Az előadásomban érvekkel szeretném bizonyítani a művészeti nevelés jelentőségét és kívánatos szerepét a hazai közoktatásban, ami kimutatható mértékben tudná jó irányba befolyásolni a társadalom gazdasági, kulturális és egészségi állapotát egyaránt. A témához kapcsolódóan két nyilatkozatból szeretnék idézni: A másik célkitűzés a 2009-ben Budapesten a Bölcsek Tanácsa Alapítvány kiadásában megjelent Szárny és Teher című könyvben olvasható, amely többek között a 2020-2030-as évek oktatásának jövőképéről is szól. Mindkét nyilatkozatban megtalálható az a cél, ami Egyesületünk munkáját a megalakulása óta vezeti: szeretnénk a döntéshozók felé eljuttatni azt a hiteles megállapítást, hogy a hazai pedagógiában található egy olyan kiaknázatlan erőforrás, ami a nyilatkozatokban elhangzott feladatok megoldásához hatékony segítséget tudna nyújtani, ha biztosítják hozzá a szükséges feltételeket. Ez pedig a Kodály Zoltán nevéhez fűződő zenei nevelési koncepció. A tudományos vizsgálatok közül itt egy személyre szeretnék hivatkozni, Hámori József agykutató professzorra, és az általa végzett, a két agyfélteke működésével kapcsolatos vizsgálataira. Úgy gondoljuk, hogy a felsorolt művészeti műhelyek sokféleségéből egyértelműen kitűnik, hogy programunk a közoktatás keretein belül differenciáltan, a gyermekek életkori és egyéni adottságait, egészségi állapotát, valamint a szocio-kultúrális lehetőségeit is figyelembe véve gazdag módszertani választékot kínál tanárnak – gyermeknek egyaránt, a mindennapi munkához. Az elmúlt évek alatt számos konferenciát szerveztünk hazai és külföldi résztvevőkkel, valamint számos nemzetközi konferencián vettünk részt. Közülük fontosnak tartjuk megemlíteni a I.UNESCO Művészeti Nevelési Világkonferenciát, (2006. Lisszabon, Portugália), ahol egyedüli képviselői voltunk a hazai művészetoktatásnak. A következő évben a Magyar UNESCO Bizottság felvett a tagjai közé bennünket.
Mindezek után fel kell tennünk a kérdést, hogy Kodály sikeres zenepedagógia koncepciója, és az azóta született, korszerű művészeti nevelési módszerek miért nem épülnek be széles körben a hazai közoktatásba, ami több, mint 1 millió különböző korú és képességű gyermeket érintő kérdés? Örömünkre, végre ebben az évben történt egy szerencsés és jó irányú változás: ez pedig a Magyar Géniusz Tehetséggondozó Programban való részvételünk. Ennek keretében akkreditálták 30 órás komplex művészetpedagógiai programunkat „Tehetséggondozás Kodály szellemében” címmel. Ezt követően együttműködés született az ELTE BTK Zenei Tanszék és a Psalmus Humanus Egyesület szakemberei között. A nyár folyamán már két tanár továbbképzési tanfolyamunk megvalósítására is sor került, amelyek igen értékes és hasznos visszajelzéseket adtak a számunkra. A vélemények egyértelműen bizonyítják, hogy a pedagógusok általánosságban igen kevés információval rendelkeznek a gyermekkori művészeti nevelés sokszínű lehetőségéről, és szinte semmit nem tudnak a cigány kultúráról, művészetről és irodalomról. Ezt a képzési programunkban résztvevők (óvónők, tanítónők, zenetanárok, gyógypedagógusok ) néhány szószerinti idézetével szeretném alátámasztani: Mintha a „legyen a zene mindenkié!” eszméje valósulna meg Venezuelában az El SISTEMA elnevezésű nemzeti klasszikus zenei oktatási hálózat létrejöttével, ami 1975-ben indult el. Azóta 10 különböző kormány váltotta egymást, de mindig megmaradt az EL SISTEMA támogatása. Amikor 2007-ben az egyik legnagyobb venenezuelai bank 150 millió dollárt ajánlott fel hét regionális zenei központ megépítésére, sokan ellenezték a döntést, hogy a klasszikus zene az elitnek, vagyis a magasabb társadalmi rétegeknek szól elsősorban. A bank azonban komoly szociológiai kutatásokat végeztetett a zenét tanultak körében, és az derült ki, hogy akik részt vettek az EL SISTEMÁBAN, azok sokkal nagyobb arányban járták ki az iskolákat, és sokkal kisebb mértékben érintette őket a fiatalkori bűnözés, mint akik zenétlenül élték le a gyerekkorukat. A bank kalkulációi szerint az iskolából való kimaradás csökkenése, valamint a bűnözés visszaszorítása összességében azt jelenti, hogy minden olyan dollár, amelyet az EL SISTEMA támogatására fordítanak, az ország számára 1,68 amerikai dollárt ér. De művészetpedagógiai programunk legfőképpen abban segítene, hogy a boldog, harmonikus gyermek, és a versenyképes tudás ideális célját elérhessük az oktatási intézményeinkben. |
Cigányok és hajléktalanok ellátása Lengyelországban |
Írta: Bogdan Adamczyk OFM conv |
Előadásom első felében a lengyelországi, főleg a krakkói cigány társadalom lelkipásztorkodásának lehetőségeit mutatom be, melyet nem csak elméletből ismerek. Szülőfalumban és Krakkóban is cigány negyedek találhatók, és tapasztalatból tudom, hogy a velük való kapcsolat nem mindig feszültségmentes. A második részben a hajléktalanok ellátásáról beszélek, az Albert testvér által alapított Szegények Szolgái és Szolgálói Kongregáció tevékenysége alapján. A cigányok az egész világon élnek. Cigány nyelven roma (ember) nomád nép. Ma az egész világon kb. 2 millióan laknak, az utolsó népszámlálás alapján Lengyelországban 12 731 élnek.**
** A cigányok pontos létszámával kapcsolatban a mai napig nem rendelkezünk hiteles adatokkal. A legtöbb forrás az itt megadott számnál sokkal többre becsüli ezt a létszámot. szerk. (Bogdan Adamczyk OFM Conv) (Bogdan ADAMczyk előadását a CTMT XXI. nemzetközi tudományos konferenciáján 2011. 10. 7-én, Dobos Marianne író, a tanácskozás levezető elnöke tolmácsolta.) |
A roma stratégia esélyei az átalakuló hazai és európai környezetben |
Írta: Dr. Lentner Csaba | |||||||||||||||||||||||
A roma integráció, és a hátrányos helyzetű csoportok felzárkóztatása a válság mélyülése miatt lassulni fog. Hiába az új polgári kormány jószándéka, hiába a magyar EU elnökség idején tető alá hozott Európai Romastratégia, az euró-zóna válsága bennünket is elért - hangzott el Dr. Lentner Csaba előadásában a CTMT XXI. nemzetközi tudományos konferenciáján, 2011.10.7-én. Beszűkültek a külpiaci lehetőségeink, az országra nehezedő 160 milliárd dolláros adósságállomány teljesítése pedig leköti szabad forrásainkat. Az Európai Unió déli peremén elhelyezkedő országok lappangó csődje miatt a magyar gazdaság teljesítménye is csökkeni fog, így a kormány részéről szükséges egy „B” terv, egy a túlélés esélyeit reálisan számba vevő költségvetési prognózis előkészítése, arra az esetre, ha Görögország, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Írország csődöt jelentene. A pénzügyi instabilitás hatására a hagyományos értelemben vett, eddigi szisztéma szerinti szociális politika, benne a roma ügyek finanszírozása szinte folytathatatlan. A pénzügyi űr kitöltésére a többség és a kisebbség közötti párbeszéd folytatásával, a civil szervezetek szerepének erősítésével kell reagálni - szögezte az előadó.
|